MENU

Geen vaarverbod

Vaarverbod

De Head of the River

In 2021 organiseert de Head of the River Amstel, samen met de Skiffhead & Jeugd- en Tweehead, de Virtual Head of the River 2021. Op de website van de Head of the River vind je het inschrijfformulier en alle actuele informatie over dit bijzondere evenement.

De Head of the River, de klassieker onder de roeiwedstrijden finisht, sinds 2018, weer in Amsterdam. De Head-wedstrijdcommissie, de Amsterdamse Roeibond (ARB) en roeivereniging Willem III, hebben afgelopen jaren alle voor- en nadelen op een rijtje gezet om de wedstrijd net als vroeger van richting om te keren. Vooral de veiligheid moest gewaarborgd zijn. De zoektocht is gelukt de route is gevonden om De Head weer om te draaien richting Amsterdam.  De organisatie van De Head heeft 20 februari 2018 groen licht gegeven. Na 11 jaar zal de race, de openingswedstrijd van het roei-jaar in maart, weer de baan volgen zoals dat voorheen, sinds 1932, altijd is gegaan, met dien verstande dat er nu een oproeibaan is. De nieuwe voorzitter van De Head, Rob Florijn, is erg opgetogen dat het gaat lukken. Hij vertelt; ‘De roeiers hebben in het verleden, door middel van een enquête, aangegeven als finish Amsterdam in te willen roeien. We zijn erg blij dat we aan de wens van de roeiers met als start de editie 2018 kunnen voldoen. Het geeft weer nieuw elan aan de wedstrijd der roeiwedstrijden. Ter hoogte van de Nieuwe Amstelbrug op de Amstel wordt dit jaar gefinisht.’ De nieuwe baan geeft een brug extra te passeren.

De omkering geeft wel wat extra aandachtspunten. Het totale parcours geeft geen ruimte om naast de wedstrijdbaan ook een oproeibaan voor twee boten naast elkaar te maken. Ploegen kunnen elkaar bij het oproeien wel op een aantal plaatsen passeren. Sommige ploegen zullen sneller willen oproeien dan anderen. Het zal discipline en begrip voor elkaar vragen om in de goede startvolgorde aan de start te liggen.

De omdraaiing vraagt ook om goede stuurmanskunsten van de stuurvrouw/man, vooral extra oplettendheid bij ‘de grote bocht’. Vanuit Ouderkerk aan de Amstel is de bocht, mede door de oproeibaan, niet optimaal aan te snijden. De Head’18 commissie geeft de deelnemers daar heldere instructies over mee. Via een film en papieren instructies.

Vanaf de eerste editie van De Head in 1932 (en de op initiatief van Willem III in 1954 toegevoegde Dames Head) tot en met die in 2007 werd er gestart in Ouderkerk. Tot 2007 werden de boten ruim voor de start van De Head naar Ouderkerk aan de Amstel geroeid om ze daar in het weiland te leggen. Er was geen noodzaak voor een oproeibaan. Vlak voor de race legden ze hun boot in de Amstel. Erg onhandig voor de roeiers vanwege te weinig ruimte aan het vlot. De roeiers moesten daardoor lang wachten wat hun spieren geen goed deed. Volledig afgekoeld stapten ze in de boten om acht kilometer alles op alles te zetten naar Amsterdam. De Head kreeg steeds meer deelnemers, wat deze problemen vergrootte. Na de afgelastig van de Head in 2004 werd duidelijk dat de veiligheid niet meer te borgen was met 1000 man op het water in Ouderkerk. De toenmalige commissie zag geen andere oplossing dan de roulatie met de wedstrijd richting Ouderkerk.

De Head commissie’18 heeft na hard werken en diep nadenken de oplossing gevonden. Met de beperkte ruimte in Ouderkerk aan de Amstel kunnen ze de ploegen op volgorde aan de voorstart krijgen.

Alle boten zullen vanuit Amsterdam oproeien naar de start in Ouderkerk. Er kan worden gestart, terwijl er ook wordt opgeroeid. Het is een groot voordeel dat de ploegen goed warm geroeid kunnen starten. Fietsers, coachen en supporters, kunnen meefietsen om te coachen en aan te moedigen. Voor de ploegen, ruim 500, is het daarbij zeer comfortabel dat ze na de finish sneller terug zijn bij hun (gast)vereniging. De wedstrijdcommissie streeft ernaar dat zoals gebruikelijk de boten in elk blok één keer worden gebruikt.

Op het moment dat dit artikel wordt geschreven zien we al veel ploegen trainen op de Amstel. Ondanks de kou wordt het parcours onder controle genomen en geoefend op welk stuk van het traject de mooie tijden gehaald kunnen worden. Het wordt spannend op de Amstel, 20 en 21 maart.

Voor meer informatie verwijzen wij naar headoftheriver.nl

Winst Willem III in 1948

 

Blauwe wimpel

Waar komt de blauwe wimpel te hangen? Het is een oude traditie dat de snelste verenigingsacht in het heren- en damesveld eerste divisie een blauwe wimpel krijgt om deze een jaar lang in de vlaggenmast te kunnen laten wapperen. Als het een combinatieploeg is kan er ‘gebrast’ worden om de wimpel (brassen is een vechtpartij waarbij de tegenstanders elkaar bij de revers vatten om elkaar op de grond te krijgen of het gebouw uit te werken). Door een insider van Nereus is mij toegefluisterd dat er altijd gebrast wordt ongeacht of het nodig is om de blauwe wimpel te bemachtigen.