MENU

Geen vaarverbod

Vaarverbod

Op onze parkeerplaats was het de afgelopen dagen een beetje Zorgvlied. Afscheid van een boot, de wedstrijd-acht Herman Boelen.

Daar ligt hij. Afgetakeld, ontdaan van naam en riggers, klaar voor zijn laatste reis. De houten Empacher, aangeschaft in 1987 in Duitsland (correctie 27-3-2017: Leiden). Hoog op De Botenwagen, maar niet op weg naar een wedstrijd of naar huis.

Hij blijft daar liggen als ongedeelde lading.

Als je een ongedeelde acht op de kar hebt, hoef je de andere achten niet los te sleutelen en in twee delen te vervoeren. ‘Zo is het spel, dat zijn de regels, en zo moet het gespeeld worden.’(*) En dus levert deze trotse race-acht zijn finale bijdrage aan de roeisport als oplossing in een logistiek plaatje.

Willem III moest de H. Boelen kwijt, er werd in deze oudste van de acht achten niet meer geroeid. Hij was, na dertig jaar, overcompleet.

De materiaalcommissaris heeft geprobeerd de boot goed onder te brengen. Het is nog steeds een prima schip; een ploeg die ermee het water op zou gaan, meedoen aan de Head, mocht ‘m hebben. Volledig vaarklaar en compleet met riemen, voor een symbolische ‘berg chocola’. Verder alleen zelf het transport regelen.

Maar zelfs een beginnende studentenvereniging die het qua vloot moet hebben van gehuurde boten, bedankte voor het aanbod. Ze hadden ‘geen ruimte’.

Zo kwam ten slotte Sybrand Treffers in beeld: roeier, fotograaf, en sinds kort weer en route met de botenwagen waarmee hij in 2004 begon. Hij is ‘walorganisator’, en ‘regelaar/eigenaar’ van De Botenwagen.

Roergebied

George Cortlever, oud-voorzitter, herinnert zich dat hij afreisde om de acht op te halen. ‘Ergens in het Roergebied. Bob de Weert was commissaris materiaal, Herman (Boelen, fve) was er ook bij, en ik denk Paul Bakker. Willem III was niet rijk in die tijd. We hadden niet veel achten. Hij was niet duur, deze konden we ons veroorloven.

‘Er waren twee dingetjes: één: de boot was in tweeën gebroken geweest. Maar ze hadden ‘m bij Empacher weer in de oude mal gelegd en gelijmd. Er haperde helemaal niks aan, hij was echt goed. Het tweede: de stuurman lag voorin…. Dat is in achten nooit echt van de grond gekomen. Het was een nadeel.’

Voor Herman Boelen (77), in 1964 olympisch finalist, naamgever van de boot, oud-bestuurder van Willem III  en nog steeds actief op de club, is de eindbestemming van de boot niet leuk, zegt George. (correctie 27-3-2017: herkomst Leiden, Njord; boot was niet gebroken geweest.)

(tekst en foto’s fve, citaat Freek de Jonge, 1972.)